امروز یکشنبه 18 شهریور 1403 http://brita.cloob24.com
0

مختصری درباره نهال انگور سیاه سردشت:

همانطور که از نام این میوه پیداست خاستگاه و محل کشت اصلی آن شهرستان سردشت، واقع در استان آذربایجان غربی می باشد. البته این بدان معنا نیست که نمی توان نهال انگور سیاه سردشت (رشه) را در مناطق دیگر کاشت. اصلا چنین نیست و این نهال سازگاری بالایی داشته و در بسیاری از مناطق کشور کاشته می شود. اما در هر صورت اصل آن متعلق به شهرستان سردشت است.

نهال انگور سیاه سردشت (رشه) در اواخر تابستان و اوایل پاییز رسیده و بسیار خوش طعم و آبدار است. نهال انگور سیاه سردشت (رشه) در این شهرستان به صورت دیم کاشته می شود، به همین جهت با شرایط کم آبی که طی سال های اخیر کشور را درگیر نموده سازگاری دارد. به علاوه این انگور معمولا با محیط های کوهستانی و شیبدار (به ویژه سردشت) همخوانی بالایی داشته و از این رو به ندرت به کود های شیمیایی و هورمون های رشد و … نیاز دارد. بنابراین می توان گفت شما با محصولی کاملا ارگانیک مواجه هستید.

خبر خوب برای کسانی که قصد دارند اقدام به خرید نهال انگور سیاه سردشت (رشه)و کاشت آن نمایند این است که دفع گیاهان هرز در باغ این انگور به وسیله شخم زدن انجام می شود. به همین علت نیازی به استفاده از علف کش ها و سم های شیمیایی مضر نیست.

شرایط اقلیمی لازم برای رشد مناسب نهال انگور سیاه سردشت:

این نهال ها را در مناطقی با آب و هوای نیمه گرمسیر و بارندگی مناسب با رشد گیاه انگور، می کاریم. به خصوص در صورت کشت دیم میزان پراکندگی و بارش سالانه باران اولویت بالایی دارد. درختان انگور سیاه سردشت؛ به جهت رفع نیاز سرمایی زمستان های سرد تا 7 درجه زیر صفر را می پسندد.

با توجه به دیر رسی این رقم، بارندگی زودهنگام در اواخر تابستان روی کیفیت محصولات می تواند تاثیر منفی بگذارد. در عین حال تابش آفتاب به خاطر هدایت بیشتر فتوسنتز در ساعات روز به محصول آوری بهتر کمک می کند.

زمان شروع باردهی و حداکثر توان محصول دهی نهال انگور سیاه سردشت:

در سال دوم همراه با رویش گل ها شاهد تولید اولین انگورهای سیاه توسط این درختان خواهیم بود. خوشبختانه بوته انگور سردشت، با آغاز گلدهی در اردیبهشت از سرمای بهاره جان سالم به در می برند.

اواخر شهریور و اوایل مرداد نیز فصل برداشت و محصول آوری نهال برای باغداران می باشد. در باغ های بالغ حداکثر عملکرد درخت انگور سیاه سردشت در هکتار، به تولید 40 تن میوه تازه می رسد. یکی از مهمترین مشکلات باغداران این انگور بارش باران های نابهنگام در فصل برداشت و کاهش کیفیت محصول می باشد.

نکات کاشت نهال نهال انگور سیاه سردشت(رشه)

ارتفاع مناسب برای کاشت نهال انگور سیاه سردشت(رشه) 1200 متر بالاتر از سطح دریا می باشد. این نهال به دلیل اینکه بومی سردشت می باشد با مناطق کوهستانی و شیب دار سازگاری دارد. بنابراین معمولا بدون نیاز به هورمون های رشد و کود های شیمیایی رشد و بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت. در واقع محصولات این نهال ارگانیک می باشند.

همچنین در باغات این انگور گیاهان هرز توسط شخم زدن حذف می شوند یعنی از علف کش ها و سموم شیمیایی برای دفع علف های حذف استفاده نمی شود. بنابراین محصولات نهال انگور رشه ارگانیک، سالم، خوش طعم، پر کاربرد و پر از خاصیت می باشد. به همین علت محبوبیت بسیار بالایی دارد.

نهال انگور سیاه سردشت تحمل سرمای منفی 15 الی 18 درجه را دارد اما دمای پایین تر از منفی 18 درجه باعث از بین رفتن نهال می شود. این نهال در برابر گرمای بسیار بالای تابستان نیز مقاومت خوبی دارد. در واقع این نهال انگور برای داشتن محصولات با کیفیت و مرغوب به تابستان های گرم و دریافت نور افتاب نیاز دارد. نهال برای رشد مساعد خود نیاز دارد که روزانه حداقل 4 ساعت نور خورشید را دریافت کند. برای محافظت از درخت در برابر سوختگی می توان تنه درخت را چسب چوب یا رنگ پلاستیکی سفید پوشاند.

برای خرید این نهال به سایت دهوین مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه